Σενάριο μαθήματος: Ο χάρτης με τα σημεία ενδιαφέροντος μας

Σκοπός

Σκοπό του σεναρίου είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό χάρτη στον οποίο να τοποθετήσουν σημεία τα οποία να σχετίζονται με την διδακτική διαδικασία του μαθήματος της γεωγραφίας Β΄ Γυμνασίου, τα μέρη που έχουν αναφερθεί στο μάθημα όπως βουνά, ηφαίστεια, θάλασσες.

Οι επιμέρους στόχοι αφορούν στην ανάπτυξη και καλλιέργεια δεξιοτήτων οι οποίες σχετίζονται τόσο με τον χειρισμό ψηφιακός εργαλείων, όσο και με την αντίληψη του χώρου και των κοινωνικό-πολιτισμικό-πολιτικών συνθηκών που επικρατούν σε αυτόν τον χώρο και επηρεάζουν άμεσα τη ζωή των μαθητών και των μαθητριών. Πιο συγκεκριμένα

  • Να μπορούν να τοποθετούν ένα σημείο στους χάρτες της Google.
  • Να αντιληφθούν τον χώρο της Ευρώπης ως ένα μέρος του παγκόσμιου χώρου.
  • Να εντοπίσουν τα ζητήματα, φυσικά και ανθρωπογενή, τα οποία πραγματεύεται η ύλη του μαθήματος τους με έναν περισσότερο βιωματικό τρόπο.
  • Να συνεργαστούν όλοι μαζί για να δημιουργήσουν ένα τελικό αποτέλεσμα.
  • Να παρουσιάσουν τα ζητήματα τα οποία προκαλούν ενδιαφέρον στους/στις ίδιες και να εκφράσουν τα θέματα που τους προκαλούν καταπίεση.
  • Να αναστοχαστούν πάνω στο χάρτη που δημιούργησαν οι ίδιοι και οι ίδιες και να αναδειχθούν τα καλλιτεχνικά ενδιαφέροντά τους.

Συνοπτική αιτιολόγηση του θέματος.

Η αντίληψη του χώρου που μας περιβάλει αποτέλεσε από την αρχή της ανθρώπινης παρουσίας σημαντική δεξιότητα του ανθρώπου. Αρχικά, η γνώση των τοποθεσιών που προσφέρονται για ενδιαίτημα, αργότερα οι περιοχές με πρώτες ύλες, οι ήπειροι που ανακαλύπτονταν η μία μετά την άλλη και τέλος οι άλλοι πλανήτες αποτελούν σταθερό ενδιαφέρον του ανθρώπου. Σήμερα, οι συνθήκες μεταβάλλονται με πολύ γρήγορο ρυθμό, έναν ρυθμό που οι νέοι είναι πολύ ευκολότερο να συλλάβουν από ότι οι μεγαλύτεροι. Βασική και κυρίαρχη δεξιότητα για όλα τα άτομα είναι η κατανόηση και η αντίληψη των σχέσεων που αναπτύσσονται μέσα στο χώρο και έχουν ως υποκείμενο τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Έτσι, μέσα από έναν χάρτη ο οποίος μπορεί να είναι ανοιχτός και διαδραστικός στις πληροφορίες τις οποίες τοποθετούν οι μαθητές και οι μαθήτριες είναι δυνατόν να τους προκαλέσει την περιέργεια και την ερευνητική διάθεση για να αναδείξουν τα ζητήματα που τους/τις απασχολούν και να τους δώσει το έναυσμα για να προσπαθήσουν να μετασχηματίσουν αυτά τα ζητήματα.

Ενδεικτική περιγραφή υλοποίησης

Το ψηφιακό εργαλείο που χρησιμοποιείται είναι το GoogleMaps.  Ο/Η εκπαιδευτικός τοποθετεί επίπεδα (layers) τα οποία αναφέρονται στις διδακτικές ενότητες που αναφέρει το Αναλυτικό Πρόγραμμα. Αρχικά, για να εξοικειωθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες με τη χρήση του προγράμματος είναι θεμιτό να δημιουργηθεί ένα επίπεδο στο οποίο να τοποθετηθεί κάποιο, άμεσα, ενδιαφέρον μέρος για τα παιδιά, όπως το σχολείο. Για λόγους ασφάλειας αυτό μπορεί να αντικατασταθεί με σημεία ενδιαφέροντος των παιδιών, όποια αυτά επιλέγουν.

Έπειτα, ο/η εκπαιδευτικός τοποθετεί ένα επίπεδο το οποίο αναφέρεται στις διεργασίες που συμβαίνουν στη λιθόσφαιρα, σύμφωνα με το βιβλίο. Καλεί τους μαθητές και τις μαθήτριες να τοποθετήσουν σημεία που σχετίζονται με βουνά, ηφαίστεια και τους ζητάει να τα παρουσιάσουν μέσα στην τάξη. Έτσι, όλα τα παιδία, είτε έχουν ενεργή συμμετοχή, είτε όχι μπορούν να παρακολουθήσουν τα ζητήματα που ενδιαφέρουν τους ίδιους ή τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους. Η παρουσίαση των σημείων είναι απαραίτητη μετά από κάθε νέα τοποθέτηση. Ο χάρτης μένει ανοιχτός στα παιδιά ώστε να μπορούν να εργάζονται από το σπίτι τους. Ο/Η εκπαιδευτικός συνεχίζει να προσθέτει επίπεδα, ακολουθώντας την ύλη τους βιβλίου. Για παράδειγμα το επίπεδο των θαλασσών, το επίπεδο για το κλίμα και τη βλάστηση.

Θεωρείται χρήσιμο, με σκοπό να παρουσιάσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες τα ζητήματα που τους απασχολούν, προς το τέλος της σχολικής χρονιά, όπου τα παιδιά θα νιώθουν περισσότερη οικειότητα με τον/την εκπαιδευτικό να τους ζητηθεί να βάλουν σημεία σε ένα επίπεδο το οποίο θα έχει τίτλο «Τι θα άλλαζες στην Ευρώπη;». μέσα από αυτό το επίπεδο τα παιδιά θα καταφέρουν να εκφράσουν τις πραγματικές ανησυχίες τους για τα θέματα της καθημερινότητας, όπως αυτά τα προσλαμβάνουν από το πλαίσιο στο οποίο αναπτύσσονται. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά θα μπορέσουν να εκφράσουν τις αντιλήψεις και τις απόψεις τους για το πλαίσιο που μεγαλώνουν. Ο αναστοχαστικός διάλογος θα επιτρέψει όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες να συμμετέχουν σε προτάσεις για την επίλυση αυτών των θεμάτων και την αλλαγή τους, δηλαδή, θα τους επιτρέψει να λειτουργήσουν ως ενεργοί πολίτες οι οποίοι επιδιώκουν τον μετασχηματισμό του πλαισίου εμπειριών τους.

Χρόνος υλοποίησης θεωρείται όλη η σχολική χρονιά

Αναμενόμενα αποτελέσματα και τρόποι παρουσίασης

Η δημιουργία ενός ψηφιακού χάρτη στα GoogleMaps στον οποίο να παρουσιάζεται όλη η ύλη τα μαθήματος της γεωγραφίας, αλλά και των θεμάτων που απασχολούν τα παιδιά. Η καλλιτεχνική προσέγγιση αυτού του χάρτη ως μια μορφή έργου τέχνης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υπενθύμιση